Skip to main content

Hogyan tegyük hatékonyabbá az államot?

Az Egyensúly Intézet szakpolitikai javaslatai az állami kapacitások erősítéséről

A TELJES SZAKPOLITIKAI JAVASLATCSOMAG LETÖLTÉSE

A klímaválsággal, a környezetpusztítással, a digitalizációval, a robotizációval és számos új típusú kihívással szembesülve fel kell tennünk a kérdést: mi az állam feladata a 21. században? Hogyan lenne képes a legnagyobb hatékonysággal betölteni a célját? Ehhez nem a „kis állam vagy nagy állam” áldilemmájával érdemes foglalkoznunk, hanem azzal, hogy mire képes az állam – vagyis hogy milyenek az állami kapacitások.

Az állam céljai megvalósítására mozgósítható képességeket és eszközöket nevezzük állami kapacitásoknak. Ezek három fő összetevője:

  1. az anyagi erőforrások (bevételek, fiskális eszközök, állami vagyon),
  2. az emberi erőforrások (a közigazgatást működtető emberek tudása és elhivatottsága),
  3. az információs erőforrások (a társadalom „olvashatósága”, vagyis minél részletesebb adatok általi megismerhetősége).

A magyar állam viszonylag nagy mérete ellenére nem hatékony: a rossz hazai üzleti környezetet „olcsósággal”, vagyis saját bevételei (és így szakpolitikai mozgástere) megcsonkításával igyekszik kompenzálni. Az alacsony mértékű adóztatás közepesen gyenge versenyképességünket hivatott ellensúlyozni: a Világbank üzleti környezeti rangsora szerint például Magyarország az 52. helyen áll a világon, a nyolcadik legrosszabbként az EU-n és utolsóként a saját régióján belül. Mindez azt is jelenti, hogy versenyképességünk megőrzése, sőt erősítése mellett is növelni lehetne az állami bevételeket.

A magyar munkavállalók mintegy 20 százaléka dolgozik a közszférában, ami nagyjából az európai átlagnak felel meg. Két szempontból azonban kilógunk a mezőnyből. 1. A közigazgatás anyagi értelemben kevéssé vonzó karriert kínál a munkavállalóknak., 2. A versenyszféra bérelőnye az utóbbi bő másfél évtizedben folyamatosan növekedett a közszférával szemben – ma megközelíti a 10 százalékot. Eközben a közigazgatás hatékonysága nemzetközi összevetésben kiugróan alacsony: a vonatkozó nemzetközi indexek szerint mind az EU magállamaival, mind a visegrádi országcsoport többi országával összehasonlítva le vagyunk maradva, legyen szó a közigazgatás általános hatékonyságáról, az átláthatóságról vagy a jogszabályok következetes érvényesítéséről.

Működtessünk erős, de önkorlátozó államot! Az állam ott legyen aktív, ahol tényleg szükség van rá: például az emberi erőforrások fejlesztésében, a jó közszolgáltatások és intézmények működtetésében. Ugyanakkor legyen önkorlátozó ott, ahol többet tud ártani, mint használni: így a gazdasági folyamatok mikromenedzselésében és általában a piaci logika kiváltásában!

Hozzunk létre semleges adórendszert! Adóztassuk azonos elvek szerint a munkajövedelmeket és a tőkejövedelmeket! Az átlagbér adóékét csökkentsük az OECD-országok átlagára (43-ról 35 százalékra)! A társasági adó jelenlegi, 9 százalékos szintjét közelítsük a régió többi államáéhoz! Töröljük el a tranzakciós illetéket, amely a készpénzhasználat visszaszorítása és a pénzügyi innováció ellen hat!

Legyen célunk a készpénzmentes gazdaság! 2030-ra a tranzakciók legfeljebb egyharmada történjék készpénzzel! A számlavezetési terhek és az utalások radikális csökkentésével, a készpénzfelvétel ellenösztönzésével segítsük az emberek és a vállalkozások átállását! 2030-ra az állam minden szociális transzfert digitálisan utaljon az embereknek! A magánszemélyek és a vállalatok esetében is ösztönözzük adókedvezménnyel az elektronikus fizetés terjedését!

A készpénzhasználati limitet terjeszszük ki a magánszemélyekre is! A limit értékét 2030-ra fokozatosan csökkentsük 1,5 millióról 300 ezer forintra! 2024-től vezessük ki a készpénzt az ingatlan-adásvételi, 2030-ra pedig a lakásbérleti piacról is! Mindeközben ügyeljünk rá, hogy az átállás ne a szegényebbeket és az időseket sújtsa!

A magyar államnak szakítania kell az olcsó, képzetlen munkaerőre és az adóversenyre alapozott növekedési modellel, és ehelyett intenzívebben kell befektetnie az emberi erőforrások fejlesztésébe, mindenekelőtt az oktatásba és az egészségügybe. A hosszú távú tervezést lehetővé tevő, kiszámíthatóan stabil finanszírozás érdekében sarkalatos törvényben kell rögzíteni, hogy az ezekre az alrendszerekre költött GDParányos ráfordításokat csökkenteni nem, legfeljebb átcsoportosítani lehet.

Határoljuk el világosan a bürokrácia és a politika illetékességi területeit! Hozzunk létre adóügyi tanácsot és más, függetlenített intézményeket olyan területeken, ahol a döntések eredményessége objektív mérőszámok alapján értékelhető, a politikai szempontok érvényesülése pedig egyértelműen a kitűzött célok ellen hatna! Nyissuk meg a magyar államot a világ legjobb szakemberei előtt! Ahol lehetséges, automatizáljuk a bürokráciát! 2030-ra csökkentsük nullára a közszféra és a versenyszféra átlagbére közti különbséget!

A TELJES SZAKPOLITIKAI JAVASLATCSOMAG LETÖLTÉSE