Új szereplők Kínában az internetes keresők piacán

2019, szeptember 27 | 2019/11, Blog, Technológia/Tudomány, Világtrend

Veszélyben a Baidu és a Google dominanciája?

Az utóbbi években Kínában több botrány is kitört annak kapcsán, hogy Kína legnépszerűbb internetes keresője, a Baidu több olyan, csalás céljából létrehozott oldalt szerepeltetett előkelő helyen, amelyek aztán komoly visszaéléseket követtek el a gyanútlan felhasználókkal szemben – írja a Nikkei Asian Review. Az ilyen esetek súlyos kétségeket ébresztettek a Baiduval kapcsolatban, főként azért, mert annak gyanúja is felmerült, hogy a csaló oldalak fizettek érte a cégnek, hogy előrébb kerülhessenek a találati listákon.

Kínában az ilyen és hasonló incidensek, vagy éppen a célzott hirdetések kezelhetetlen tömege miatt egyre több felhasználó hagy fel az olyan nagy internetes keresők használatával, mint amilyen a Baidu vagy a Google. A piaci résbe olyan alternatív oldalak nyomulnak be, mint például a kínai ByteDance vagy az amerikai DuckDuckGo. Ennek ellenére a Baidu továbbra is Kína legnépszerűbb keresője: jelenleg a piac több mint 70 százalékát tudhatja magáénak. A ByteDance saját keresőmotorja azonban így is komoly kihívást jelent a gigacég dominanciájának, mivel olyan rendszerben listázza a találatokat, amelyet nem befolyásolnak a hirdetési költések vagy egyéb juttatások.

A Google, amely a globális piac 90 százalékát uralja, szintén egyre több internetező elégedetlenségét vívja ki. Mivel az IP-címek és a keresési előzmények felhasználásával minden egyes felhasználóról részletes fogyasztói profilt készít, itt is különösen érzékeny téma a találatok személyre szabott targetálása a hirdetők igényei szerint.

A ByteDance-hez hasonlóan a DuckDuckGo filozófiája is a következő mondatban foglalható össze: „mi nem nyomozunk utánad” – vagyis a találatok összetételét itt is kizárólag a keresőszavak befolyásolják, a kereskedelmi szempontoktól vagy akár a keresési előzményektől függetlenül. Ráadásul a fiatalabb generációk egyre inkább hajlamosak elhagyni a keresőoldalakat, hogy helyettük – például éttermek vagy szálláshelyek után kutatva – értékelő oldalakat vagy akár specializált applikációkat használjanak. A Google és a Baidu hegemóniája ellen hat a hangalapú keresőeszközök terjedése is, például az okostelefonokban vagy az autós navigációs rendszerekben. Egyes szakértői jóslások szerint már jövőre az összes keresés 30 százalékát az ilyen, nem képernyőalapú keresések fogják kitenni. Könnyen lehet, hogy mindez a nem is olyan távoli jövőben alapvetően fogja megváltoztatni az internetes keresőmotorok működését is.

Világtrend – új eszmék, új kihívások, új megoldások.
Az Egyensúly Intézet
szemléje a világsajtó legérdekesebb híreiből,
az innováció, a gazdaság és a nemzetközi politika legfontosabb hosszú távú trendjeiről. Hogy
a médiazaj ne nyomja el az igazán fontos híreket.

ajánló