Sajtóanyag – Hogyan tanuljuk a demokráciát?

2021, augusztus 9 | Sajtóközlemények

Demokratizáljuk az iskoláinkat!
Megjelent az Egyensúly Intézet javaslatcsomagja az állampolgári nevelés reformjáról

Az Egyensúly Intézet legújabb tanulmánya szerint Magyarországon kulcsfontosságú feladat az állampolgári nevelés és a demokratikus készségek fejlesztése. Az agytröszt javaslatcsomagjában amellett érvel, hogy egy demokrácia stabil működéséhez és a választók hatékony önérdek-érvényesítéséhez a polgároknak meghatározott értékekre, viselkedési mintákra, attitűdökre és készségek egész halmazára van szükségük. 

Mivel senki nem ezekkel a képességekkel születik, a demokratikus nevelés a közoktatás feladata lenne, amely azonban három évtizeddel a rendszerváltás után sem képes megfelelően ellátni ezt a feladatot. Bár a 2020-as Nemzeti alaptanterv az állampolgári ismereteket önálló tárgyként vezette be a 8. és a 12. évfolyamon, a tantárgy oktatásának jelenlegi modelljével kapcsolatban legalább négy probléma felmerül: az alacsony óraszám, a megfelelően felkészített pedagógusok hiánya, a közoktatás frontális jellege, valamint az iskolák nem kellően demokratikus működése.

Az Egyensúly Intézet azt javasolja, hogy a demokratikus készségeket önálló tárgyként, az 1-től a 8. évfolyamig legalább heti egy, majd a 9-től a 12. évfolyamig két órában oktassák!

A demokratikus nevelésnek frontális oktatás helyett a készségek fejlesztésére, a projekt- és élményalapú oktatásra, a gyerekek bevonására és aktivizálására kell épülnie. A diákoknak lehetőséget kell biztosítani arra, hogy életközeli, gyakorlati helyzetekben tapasztalhassák meg a demokratikus részvétel erejét, a békés egyet nem értés lehetőségeit és a közügyek befolyásolásának fontosságát.

Ehhez ugyanakkor a demokratikus nevelésre alkalmas tanárokat is kell képezni. Ma a legtöbbször jobb híján történelemtanárokra bízzák az állampolgári ismeretek oktatását – ehelyett állampolgári ismeretek tárgyú pedagógus-szakvizsgával rendelkező vagy/és szakirányú felsőfokú (jogi, közgazdasági, politikatudományi, szociológusi) végzettséggel rendelkező pedagógusoknak kellene ellátniuk ezt a feladatot. 

Az agytröszt kiemeli, hogy a demokratikus állampolgári készségeket lehetetlen elsajátítani hierarchikus, tekintélyelvű, passzivitásra és engedelmességre nevelő intézményekben. A magyar oktatást ezért általában is demokratizálni kell: be kell vonni a diákokat az intézményt és az osztályt érintő döntéshozatalba, a közös cselekvés és a felelős polgári magatartás megtapasztalásába. A demokrácia élménye ne korlátozódjék egyetlen tanóra keretei közé!

Az Egyensúly Intézet tanulmánya az állampolgári nevelés reformjáról innen, a részletes javaslatcsomag pedig innen tölthető le.

Bővebb információ:

Boda Tímea

kommunikációs vezető

+36 20 9232 932

sajto@egyensulyintezet.hu

 

 

 

 

 

 

Az Egyensúly Intézet Magyarország független agytrösztje. A döntéshozók és a nyilvánosság élénk érdeklődése mellett az ország fejlődését szolgáló, vonzó és megvalósítható jövőkép megalkotásán és arra épülő szakpolitikai javaslatokon dolgozik, amelyek túlmutatnak a jelenlegi magyarországi politikai diskurzusok keretein. Feladatának tartja meghaladni a hagyományos pártpolitikai-ideológiai szembenállásokat, hogy hatékony és messzire tekintő megoldásokat találhasson a 21. század új kihívásaira.