Mire érdemes költeni a pénzünket?

Szerző: | nov 4, 2019 | 2019/13, Blog, Gazdaság, Világtrend

A tudomány ezt is megmondja

Számos történet kering újsütetű lottónyertesekről és milliomosokról, akik hiába jutottak hirtelen rengeteg pénzhez, az életük csak boldogtalanabbá vált, és végül akár öngyilkosok is lettek. „A pénz nem boldogít” szállóigéjéből indul ki három amerikai pszichológus tanulmánya is, amely rengeteg empirikus kutatás tanulságait összegezve arra a következtetésre jut, hogy valójában nem az a lényeg, van-e pénzünk, hanem az, hogy mire és hogyan költjük. A Big Think erről szóló összefoglalójából kiderül, hogy milyen alapelveket kell szem előtt tartanunk ahhoz, hogy a pénzünk valóban a boldogságunkat szolgálja.

Mindenekelőtt nem tárgyakba, hanem élményekbe érdemes fektetnünk. Míg egy új technológiai eszközhöz vagy ruhához hamar hozzászokunk, az élményekhez sokkal erősebb és tartósabb érzelmi kötődésünk alakul ki. Egy utazás vagy új emberek megismerése hozzánk ad, az identitásunkba épül, és évekkel később is jó szívvel gondolunk vissza rájuk, miközben új telefonunk vagy eggyel több DVD igen hamar életünk szürke, megszokott hátterébe olvad. Legalább ilyen fontos tanulság, hogy több empirikus tanulmány is megerősíti: az ember társas természetéből eredően szereti másokra áldozni a pénzét. Ha önmagunkra költünk, az a kutatások szerint nem csökkenti, de nem is növeli érdemben elégedettségünket – ha azonban jótékonykodunk, meghívunk valakit ebédre vagy csak ajándékozunk, boldogságunk szintje kimutathatóan növekszik.  A tudomány emellett „a kevesebb néha több” igazságát is igazolja. Mivel mentálisan gyorsan alkalmazkodunk a szerzett javakhoz, ritkább, de nagy értékű luxusvásárlások helyett érdemes gyakoribb, de nem túl drága vásárlásokkal kedveskednünk magunknak – így a több újdonság kitolja az ezekből származó boldogságérzet tartósságát is. A pszichológusok tanulságos megállapítása az is, hogy a vágy beteljesülésének halogatása is jótékony pszichológiai hatással jár. Nem csak arról van szó, hogy bizonyos vételi szándékokra jobb aludni egyet, nehogy másnap megbánjuk a meggondolatlan impulzusvásárlást: a várakozás egy kellemes eseményre vagy vásárlásra ugyanolyan pszichológiai állapotot eredményez, mint maga a beteljesülés. Így a halogatás voltaképpen „ingyenes boldogság” – még akkor is, ha a beteljesülés végül csalódást okoz.

Érdemes ugyanakkor elkerülni az „összehasonlító vásárlást”: azt gondolhatnánk, hogy minél több típusú és árkategóriájú terméket hasonlítunk össze, végül annál jobb döntésre fogunk jutni. Valójában azonban a túl sok opció egy idő után megbénít, vagy ami még rosszabb, eltereli a figyelmünket, és saját igényeink helyett az elérhető választási lehetőségek közötti különbségekre fogunk koncentrálni. Ennek eredményeképpen végül vagy többet veszünk, mint amennyire szükségünk lenne, vagy olyan termék mellett döntünk, amelyet a legjobb üzletnek tekintünk, csak épp az igényeinknek nem felel meg.

Világtrend – új eszmék, új kihívások, új megoldások.
Az Egyensúly Intézet
szemléje a világsajtó legérdekesebb híreiből,
az innováció, a gazdaság és a nemzetközi politika legfontosabb hosszú távú trendjeiről. Hogy
a médiazaj ne nyomja el az igazán fontos híreket.

ajánló