Lassan a menekültek kétharmada részesül valamilyen oktatásban

Szerző: | szept 14, 2019 | 2019/10, Blog, Politika, Világtrend

15 százalékra emelnék a jelenlétüket a felsőoktatásban

Filippo Grandi, az ENSZ menekültügyi főbiztosa a Project Syndicate-ben írt publicisztikájában a menekültstátust kapott fiatalok oktatási helyzetét tekinti át a számadatok alapján. A szerző szerint ma ez az egyik leginkább megtérülő befektetés a világban. A menekültek szempontjából az oktatás nemcsak tudást és képzettséget ad, de egyúttal új céllal is szolgálhat, valamint visszaadhatja a méltóságukat a kivándorlás okozta sokk után – ráadásul ez a legbiztosabb útja a gazdasági talpra állásuknak is. A megfelelő képzettséggel bíró, munkát végző és beilleszkedni képes fiatalok alapvető feltételei a békés és fenntartható társadalomnak, ezért a humanitárius motivációk mellett az oktatás gazdasági és politikai jelentőségét sem lehet túlbecsülni.

Az ENSZ Menekültügyi Főbiztosságának (UNCHR) a menekültek oktatásáról szóló jelentése szerint a beiskoláztatás eddig több tízezer, otthonából elűzött gyermek, kamasz és fiatal felnőtt számára biztosított az életüket megváltoztató, új lehetőségeket. A tavalyi évben az érintett korcsoportokból az alapfokú oktatásba beíratott gyerekek aránya 61-től 63 százalékra nőtt, miközben a középfokú oktatás esetén ez a szám 23-ről 24 százalékra emelkedett. Legalább ennyire fontos, hogy miután évekig 1 százalékon stagnált a felsőoktatásba való belépés aránya, mostanra sikerült elérni a 3 százalékot.

A növekedés ellenére a középfokú oktatásba való belépés aránya még mindig távol van a kielégítőtől: a menekültek 24 százalékos számához képest globálisan a nem menekült gyerekek 84 százaléka jut el valamilyen középfokú oktatási intézménybe. Az alacsony szám egyik fő oka, hogy olyan menekültbefogadó országokban, mint például a Kongói Demokratikus Köztársaság, Kenya, Pakisztán vagy Banglades, egyszerűen nincs annyi, megfelelő akkreditációval rendelkező és jól megközelíthető iskolai férőhely, hogy az elegendő legyen az igényeknek.

Az UNCHR tízéves stratégiájában azt tűzte ki célul, hogy 2030-ig felszámolja a menekült és nem menekült gyerekek részvételi arányában fennálló különbséget az alap- és a középfokú oktatásban, miközben a felsőoktatásban szeretnék elérni a 15 százalékos részvételi szintet. Ezért új programot indítanak, amely bővíteni hivatott az érintett fiatalok középfokú oktatási lehetőségeit. A program a tervek szerint mindenekelőtt az oktatók megfelelő képzésébe, új iskolai férőhelyek létesítésébe és a beiskoláztatási hajlandóság ösztönzésébe fog plusz forrásokat bevonni.

Világtrend – új eszmék, új kihívások, új megoldások.
Az Egyensúly Intézet
szemléje a világsajtó legérdekesebb híreiből,
az innováció, a gazdaság és a nemzetközi politika legfontosabb hosszú távú trendjeiről. Hogy
a médiazaj ne nyomja el az igazán fontos híreket.

ajánló