Elektromos utakkal csökkenthetjük a kibocsátást
Izrael és Svédország az úttörők
Találékony ötlet oldhatja meg az elektromos autózás elterjesztését. A The New York Times tudósítása szerint az új technológia segítségével sikerülhet megoldani a közlekedés fenntarthatóvá tételének egyik legfogósabb feladványát.
Az elektromos járművek elméletben sokat tehetnek a károsanyag-kibocsátás csökkentéséért. Ezek akkumulátorai azonban továbbra is túl drágák, az egymástól amúgy is túl nagy távolságokra található töltőállomások száma pedig nagyon alacsony, miközben az elektromos töltés még mindig nagyságrendekkel több időt vesz igénybe, mint egy egyszerű tankolás. Épp ezért hosszú évek óta rengeteg cég igyekszik technológiai áttörést elérni e kihívások leküzdésében – eddig sajnos kevés sikerrel.
Az Electreon nevű Izraeli startup azonban most egy huszárvágással megoldotta a problémát: jobb és több töltőállomás helyett az utak „villamosításával” oldaná meg a feladványt. Az elképzelés az, hogy az autókat menet közben töltené fel az út, amelyen haladnak, így a tulajdonosnak nemhogy órákra, de egyetlen percre sem kellene megállnia „tankolni”. A cég egy tel-avivi teszthelyen, nagyjából 300 méter hosszú körpálya alá fektetett le rézkábeleket, és sikerült is menet közben feltölteniük egy elektromos Renault Zoe tesztautót.
Az Electreon úgy tervezi, hogy elsőként Izrael buszútvonalait fogja átalakítani az új technológiával, hogy belátható időn belül sikerüljön megtisztítani az ország levegőjét, illetve csökkenteni az olajimporttól való jelentős függőségét. Tel-Aviv önkormányzata és egy magánkézben lévő busztársaság már az év végén elkezdi lefektetni a szükséges kábelhálózatot: először kísérleti jelleggel csak egykilométernyi távolságon, majd fokozatosan egyre hosszabb útszakaszokon. Az izraeli közlekedésügyi minisztérium mindenesetre már bejelentette, hogy 2 millió euróval fogja támogatni a projektet.
De az új technológiára már Svédország is felfigyelt: az Electreonnal együttműködve a Balti-tenger legnagyobb szigetén, Gotlandon reptéri buszokon tesztelik az „okosutakat”. Ha elégedettek lesznek az eredménnyel, a kormány 3 milliárd dollárnak megfelelő összeget fog fordítani a közel másfél ezer kilométer hosszú autópálya-hálózat „villamosítására”.

Világtrend – új eszmék, új kihívások, új megoldások.
Az Egyensúly Intézet
szemléje a világsajtó legérdekesebb híreiből,
az innováció, a gazdaság és a nemzetközi politika legfontosabb hosszú távú trendjeiről. Hogy
a médiazaj ne nyomja el az igazán fontos híreket.
ajánló
Megjelent az Egyensúly Intézet levegőtisztaságról szóló szakpolitikai anyaga
„Hogyan mentsük meg 13 ezer magyar életét?” Ezzel a kérdéssel indul az Egyensúly Intézet első...
Tovább erősödik az Egyensúly Intézet
Egyensúly Csoport néven cégcsoportként folytatja működését az Egyensúly Intézet, a Future Forum...
Megjelent az Egyensúly Intézet Megatrend Indexe
Több mint egy éves kutatómunka eredményeként elkészült a „Megatrend Index”. A Megatrend Index...
E-könyvben is kapható a Magyarország 2030
Már nem csak nyomtatott példányban elérhető a Magyarország 2030 kötet. Már e-könyvben is kapható...
Sedláček és Szvetelszky adott elő az Egyensúly Intézet konferenciáján
Az Egyensúly Intézet Future Forum Danubia rendezvénysorozatának második szakmai beszélgetését...
Fukuyama és Stumpf az Egyensúly Intézet első konferenciáján
Az Egyensúly Intézet 2020. október 13-án Francis Fukuyama-t, a Stanford Egyetem professzorát és...