Az MI forradalmasítja a kereskedelmet

Szerző: | nov 4, 2019 | 2019/13, Blog, Technológia/Tudomány, Világtrend

A fizetéshez már kártyára sem lesz szükségünk

A következő években ugrásszerűen fog növekedni a kereskedelemben a mesterséges intelligencia (MI) és a gépi tanulás szerepe – írja a Marketingweek cikke. A Juniper Research 2018-as tanulmánya szerint a kiskereskedők ilyen technológiákra fordított költései 2018 és 2022 között évi 2 milliárdról 7,8 milliárd dollárra fognak emelkedni – vagyis majdnem nyolcszoros növekedésre lehet számítani.

Az MI a 2010-es évek közepe óta hódít egyre nagyobb teret a kereskedelmi szolgáltatók szélesebb köreiben. A nagy elemszámú adathalmaz elemzésére és az abból való tanulásra képes algoritmusokat, vagyis a gépi tanulást eddig is számos területen alkalmazták az elektronikus kereskedelemben: az árak optimalizálására, a kereslet előrejelzésére, illetve a személyre szabott vásárlói élmények fejlesztésére.

Az egyik legismertebb eszköz az intelligens termékajánló modul: ezek az algoritmusok termékadatok és keresési előzmények alapján az egyedi vásárlók igényeire vagy korábbi vásárlásaira szabva további olyan termékeket és kiegészítőket kínálnak, amelyekről egyébként az adott vásárló tudomást sem szerezne. Az Amazon és az eBay mellett egyre több cég igyekszik „hasonló” vagy „népszerű termékek” ajánlásával fenntartani a fogyasztók vásárlási kedvét. A divatiparban egyre elterjedtebb a vizuális keresés, illetve a vizuális termékajánlás is: az Asos nevű cég honlapján például lehetőség van arra, hogy akár az utcán készített fénykép vagy egy magazin fotója alapján keressünk a nekünk tetsző ruhához hasonló termékeket. A Forever New rendeléseinek értéke 21 százalékkal növekedett azután, hogy hasonló újítást vezettek be: saját fejlesztésű keresőjük az eredetileg keresett termékekhez hasonló, sokszor drágább ruhákat is ajánlott a felhasználóknak. Más cégek, mint például a North Face, a természetes nyelv elemzésére épülő chatbotokat használnak arra, hogy vásárlóik figyelmét újabb és újabb termékekre hívják fel „digitális asszisztensek” segítségével. A termékfejlesztésben legalább ennyire hasznos az ugyancsak a szövegelemzésére és a gépi tanulásra épülő érzelemelemzés, amelyben a mesterséges intelligencia a vásárlók nagyszámú visszajelzéseiből képes megállapítani nemcsak már létező áruk népszerűségének fokát, de sikerük érzelmi alapjait is.

Ugyanakkor számos jel mutat arra is, hogy az MI-re épülő technológiák a következő évtizedben az offline kereskedelem reneszánszát is eredményezhetik. Kínában és Japánban például a hagyományos üzletekben is egyre elterjedtebb az arcfelismerő rendszerekre épülő fizetés, míg az úgynevezett „okostükrök” (a kiterjesztett valóságra, vagyis a valós tükörkép virtuális „kibővítésére” épülő háromdimenziós felületek) a különböző színű, stílusú és méretű ruhák, illetve kozmetikai cikkek kiválogatását és felpróbálását helyezik új alapokra.

Világtrend – új eszmék, új kihívások, új megoldások.
Az Egyensúly Intézet
szemléje a világsajtó legérdekesebb híreiből,
az innováció, a gazdaság és a nemzetközi politika legfontosabb hosszú távú trendjeiről. Hogy
a médiazaj ne nyomja el az igazán fontos híreket.

ajánló