Az EU a vízi utakra terelné a szállítást

Szerző: | okt 15, 2019 | 2019/12, Blog, Gazdaság, Világtrend

Az európai infrastruktúra még nem áll készen rá

Az Európai Unió klímavédelmi tervei keretében az autóutakról a folyókra helyezné át a kereskedelem súlypontját – írja a Politico. A közösség 2050-re tűzte ki a karbonsemlegesség megvalósítását. Ebben a folyamatban fontos lépést jelentene, ha sikerülne elérni, hogy Európában a magas károsanyag-kibocsátású teherautók helyett tisztább módszerekkel (a hajózás mellett például vasúton) szállítsák az összes rakomány legalább 30 százalékát.

A probléma az, hogy az EU kapcsolódó infrastruktúráját (a hidakat, a hajózásra alkalmas folyómedreket, a kikötőket stb.) jórészt még az ötvenes-hatvanas években építették ki. Ezért a mintegy 37 ezer kilométernyi belső vízi útvonal egy része egyszerűen alkalmatlan arra, hogy az újabb, nagyobb méretű hajók biztonságosan és gördülékenyen használhassák. Számos híd túl alacsony, több útszakasz pedig túl keskeny vagy túl sekély. A szállítási útvonalakon ezért gyakran alakulnak ki torlódások, ami lehetetlenné teszi a szállítmányozási cégek számára az ütemtervek pontos tervezését. A hajók ilyenkor órákig, de olykor akár napokig is vesztegelhetnek, ami rendkívül megbízhatatlanná teszi a szállítmányok ütemezését.

A megfelelő modernizáció jelentős forrásokat igényelne, a tagállamok azonban egyelőre nem sietnek a szükséges beruházásokkal – ez pedig komoly akadályt jelent az Unió klímasemlegességi céljai szempontjából. Noha Brüsszel jelenlegi hétéves költségvetési ciklusában több mint 1,6 milliárd eurót költ ezekre a fejlesztésekre, ez csupán elenyésző töredéke a modernizációhoz szükséges összegnek. Így ma még nagyon messze van a megálmodott 30 százalék teljesítése: az EU-n belül a vízi úton szállított rakománynak az összes transzporthoz viszonyított aránya 2001 óta nagyjából 6 százalék körül rekedt meg.

Pedig a hajózás egyébként valóban olcsó és hatékony szállítási módszer: bár a hajók lassabban haladnak, mintegy negyedannyi energiát használnak fel egységnyi távon, mint a teherautók. Ráadásul a mai hatalmas méretű hajók szállítási kapacitásukban is messze felülmúlják a közúti szállítást: egyetlen szállítóhajó annyi terhet képes hordozni, mint száz teherautó együttvéve. Ha azonban a tagállamok nem kezdenek végre sokkal többet költeni a vízi utak fejlesztésére, még azok a cégek is visszatérhetnek a teherautókhoz, amelyek eddig vállalták a vízi szállítmányozással járó hátrányokat és kockázatokat.

Világtrend – új eszmék, új kihívások, új megoldások.
Az Egyensúly Intézet
szemléje a világsajtó legérdekesebb híreiből,
az innováció, a gazdaság és a nemzetközi politika legfontosabb hosszú távú trendjeiről. Hogy
a médiazaj ne nyomja el az igazán fontos híreket.

ajánló